;

Bahaya Anarkism Dalam Berdakwah

1. Perang antara yang haq dan yang batil telah berlangsung sejak zaman Nabi Adam a.s. hingga Nabi Muhammad Saw. Perbagai cara ditempuh untuk memadamkan semangat para pembela kebenaran. Godaan, rayuan, tipu daya, fitnah, hingga halangan fizikal dilancarkan oleh musuh-musuh Islam yang membenci Islam sebagai sebuah ideologi.

2. Konflik diparahkan lagi dengan pertelingkahan sesama gerakan Islam yg masing-masing mengaku merekalah pembawa kebenaran yg sebenar dan yang lain adalah salah. Konflik ini perlu diberhentikan.

3. Banyaknya gerakan Islam bukanlah menunjukkan umat Islam berpecah belah. Malah ianya dibenarkan oleh syarak (Al-Imran:104).

4. Jangan jadikan masalah khilafiah (perselisihan pendapat) tidak kira dlm bab hukum syarak mahupun aqidah, sebagai asbab pertelingkahan. Allah melarang umat Islam untuk berbeza pendapat hingga terpecah belah.

"Janganlah kamu menyerupai orang-orang yang bercerai berai dan berselisih sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka" (Al-Imran:105)

5. Anarkism dalam menyesatkan gerakan Islam atas nama "perjuangkan kebenaran":
Tidak berbincang terlebih dahulu (memuhasabah) dengan orang2 dlm gerakan yang bagi mereka adalah "sesat". Selepas menuduh, tidak pula diberi peluang pihak yang tertuduh menjelaskan tuduhan yang diberi .. Pihak yang tertuduh minta dihentikan tuduhan itu demi menjaga kesatuan umat Islam dan pinta debat mahupun perbincangan ilmiah dilakukan. Tapi masih tidak dihirau..


6. Anarkism ini muncul dari perasaan "syok sendiri" yang menyangka merekalah yang paling benar. Mereka berlagak seolah-olah mereka lebih tahu tentang gerakan Islam yang mereka tuduh sesat berbanding orang-orang di dalam gerakan itu sendiri. Padahal tuduhan mereka itu adalah salah dan bertentangan dengan hakikat sebenar gerakan yg dituduh itu..

7. Tuduhan yang disampaikan oleh mereka yg berimej ustaz & ulamak telah mempengaruhi masyarakat. Apakah yang seterusnya akan terjadi? Anda pasti boleh meneka.. Inilah punca konflik sesama gerakan Islam.. Jika pihak yang tertuduh mampu untuk mengawal diri, mungkin konflik boleh dielakkan. Tapi mampukah mereka bersabar bila mereka bertubi-tubi difitnah tanpa diberi peluang menjelaskan?

8. Hasilnya, masalah utama umat Islam tidak diselesaikan.. kerana orang2 Islam yg berkesadaran ini telah disibukkan dengan konflik sesama sendiri. Polemik yang tidak kemana.. Musuh-musuh Islam yang melihat, bertepuk tangan bersorak bergembira..

9. Umat Islam juga jadi takut untuk bersama dengan gerakan2 Islam dan berdakwah bersamanya kerana tidak mahu terlibat dengan pergaduhan yang berlaku. "Lebih baik jadi neautral tak join mana2".. Budaya escapism bahana kesalahan garakn2 Islam yang bertelagah.

10. Akhirnya umat Islam, makin jauh dan jauh daripada kemenangan..


Wahai umat islam..
Janganlah berputus asa untuk bersama gerakan Islam untuk berdakwah.
Berdakwah adalah kewajipan fardu ain yg ditaklifkan ke atas kita semua.
Hanya dengan bersama jemaah, kita mampu istiqamah untuk berdakwah..
Hiraukan akan golongan yang menyesatkan gerakan Islam yang lain ini..
Kita harus berganding bahu, berdakwah agar lebih ramai umat Islam bangkit perjuangkan Islam.
Agar kesengsaraan umat Islam terbela.


Wahai gerakan Islam..
Hentikanlah konflik dalaman ini..
Hentikanlah menyesatkan gerakan2 Islam yang lain..
Bukalah pintu muzakarah seluas-luasnya..
Agar petunjuk Allah mampu meresap di dalam diri..
Agar garakan2 Islam bersatu menentang musuh kita bersama..
Seterusnya meninggikan syiar Islam di muka bumi..



P/S- Artikel ini adalah reaksi penulis kali ke-2 atas tuduhan liar kesesatan Hizbut Tahrir oleh golongan yang menggelarkan mereka ahlussunnah waljamaah (versi asyairah & matrudiyah)


|