;

Kisah Benar : Deritanya Hidup dalam negara sekular

Rabu lepas (4 Mac 2009) masa jumpa doktor di klinik orthopedik HKL, doktor rekmen saya untuk buat second operation, untuk "restructure" PLC, PCL (ligamen dlm lutut) untuk solve problem kaki kanan yang kerap rasa sakit, tak boleh buat aktiviti berat, bersukan hatta naik tangga pun sakit.

Untuk pengetahuan semua, tahun lepas tanggal 24 januari 2008 saya mengalami eksiden (motosikal vs teksi). Kemalangan berlaku di Jalan Kuching, teksi ni dari kanan ke kiri mmemotong di hadapan saya then tiba2 dia break emergency. Saya cuba untuk break tapi dah terlalu hampir untuk melanggar.. jadi saya cuba untuk mengelak kekiri.. moto berjaya lepas namun malangnya kaki kanan sangkut dan melanggar di bucu kiri teksi itu.. Akibatnya patah peha kanan di bahagian tengah (closed fracture midshaft right femur) dan Ligamen2 di lutut juga koyak (right posterior cruciate ligament (PCL) avulsion fracture, grade III tear).

Kebetulan HKL sangat dekat dengan tempat kemalangan saya tu. Sy dibawa oleh teksi itu sendiri ke HKL. Buat operation pada 31 Januari 2008 dengan masukkan besi ke dalam sumsung tulang peha (right femur interlocking nail). Ligamen di lutut tak direpair sbb katanya, tak boleh direpair (too fragmented to be fixed). Time operate dibius pengsan. Lepas sedar dan ubat bius dah hilang kesannya, hanya Allah sahaja yg tahu derita sakit yang dirasai. [Moral of story: Elakkanlah diri anda ditimpa kemalangan. Drive safe dan ingatlah org tersayang. huhu..]

Bbrp hari lepas tu dibenarkan balik rumah setelah seminggu berada di wad. Kaki disimen selama 3 bulan sbb taknak bagi bengkok. Dalam bulan Jun dah boleh berjalan semula. Dah boleh buat aktiviti biasa.. Solat pun dah boleh berdiri.. Alhamdulillah..

Namun, bak kata pepatah melayu, ku sangkakan cerah sampai ke petang, rupanya hujan ditengahari. Dalam bulan 10, kaki tiba2 sakit balik. Bila cheak kat hospital, tengok x-ray kelihatan 2 batang skru yang digunakan untuk fixkan besi dlm tulang tu patah. Mcm mana boleh patah? Saya pun tak tau.. Bincang dengan specialist, dan alhamdulillah dia kata tak perlu buat operation. Mmg saya pun dah serik nak operate lagi.. Derita yang tak boleh diungkap dengan kata2..

Saya kuatkan diri, setiap hari buat fisioterapi and exercise utk kuatkan kaki balik. Kaki dah kuat sikit tapi masih sakit bila buat kerja berat. Pada 6 Januari 2009, pergi jumpa specialist di Glenmary just for cheaking dan dia buat full examination then kata di lutut saya selain PCL, LCL pun fracture gak.. Kerana PCL dah fracture, tulang keting dah terkebelakang sket dan menyebabkan rapat dengan tulang peha. Sakit yang dirasa adalah kerana tulang peha dan keting bergesel.

Namun saya tak sedia untuk buat operation lagi.. Saya cuba untuk buat exercise utk kuatkan kaki. Tapi makin kuat buat exercise, semakin kaki sakit. Fikir punya fikir, dan memikirkan ttg masa depan sedangkan muda2 lagi dah sakit mcm ni klw dah tua nnt mungkin lebih parah. Jadi akhir bulan 2 saya decide utk buat juga operation. Walaupun dalam hati tak sanggup hadapi derita kali ke-2.

4 Mac 2009, rabu lepas saya jumpa specialist utk confirmkan bincang ttg quotation operation. Dan teramatlah terperanjat bila dia kata kos operation sahaja RM19,185 tak termasuk bil wad. Kos itu untuk membeli barang2 yang tidak disediakan oleh hospital. Kata Dr.Nurul (doctor di klinik UIA), Benda ni memang mcm tu.. Semiskin mana pun seseorang itu, jika mengalami sakit yang mcm saya dan yang sewaktu dengannya, kos pembedahan akan ditanggung sendiri.

Inilah yang saya maksudkan dengan deritanya hidup dalam negara sekular. Jika anda miskin dan ditimpa sakit yang memerlukan pembedahan, rawatan, yang kosnya tak mampu anda tanggung dan tiada siapa yang boleh tolong anda, jawapannya bersedialah menanti ajal. Di Negara sekular ini, anda adalah golongan yang tidak layak lagi untuk hidup.

Hal ini sangat bertentangan dengan syariat Islam. Dalam Islam, negara WAJIB menjamin keperluan asas rakyatnya (makan, minum, pakai, tempat tinggal, pendidikan dan kesihatan). Kesihatan dalam negara Islam, diberi secara percuma tidak kira seteruk mana penyakit yang dihadapi dan tidak kira muslim mahupun bukan muslim. Jika negara tidak mampu memberi secara percuma, bayaran yang sangat minimum (yang mampu dibayar) akan dikenekan. Rasulullah saw. Bersabda,

"Seorang imam (khalifah/ kepala negara) adalah pemelihara dan pengatur urusan rakyat; ia akan dimintai pertanggungjawaban atas urusan rakyatnya."
(HR al-Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menekankan akan tanggungjawab negara untuk mengatur urusan rakyat dengan syariat Islam dan wajib “memelihara” rakyatnya. Apakah definisi “memelihara”? Jika saya tanya apakah yang perlu dilakukan oleh ibubapa untuk “memelihara” anaknya? Anda sendiri pun boleh jawab iaitu menjaga keperluan asas anaknya agar cukup makan minum, selesa tempat tinggal, cukup pakai, didikan fardu ain dan fardu kifayah dan menjaga kesihatan anaknya.. Kalau tak mampu beri kesenangan, at least wajib untuk mereka menjaga keperluan asas anaknya.

Begitu juga dengan negara.. Negara wajib memastikan setiap isi rumah mendapat keperluan asas. Maksud beri disini bukanlah beri dengan percuma begitu sahaja dengan rakyat hanya goyang kaki. Maksud beri adalah negara menyediakan infrastruktur dan kemudahan agar rakyat mampu berdikari menanggung hidup sendiri dan keluarga. Jika tiada kerja, negara wajib menyediakan peluang pekerjaan. Hanya untuk kes yang rakyat tak boleh survive sebab kecacatan, uzur etc.. sahaja ditanggung sepenuhnya oleh negara.

Antara bukti yang boleh saya nyatakan disini bahawa umat Islam terjamin keperluan asasnya ketika hidup dibawah naungan daulah Khilafah sebelum kejatuhan Khilafah 1924:
  1. Khalifah Umar Ibn Al Khattab membina Dar Ad-Daqiq (gudang tepung) di kota-kota dan di perjalanan yang biasa ditempuh oleh para musfir, penuntut ilmu dan saudagar-saudagar. Jika mereka kehabisan bekalan, mereka boleh mengambil bekalan secara percuma.
  2. Khalifah Walid ibn ‘Abdul Malik memberikan orang-orang cacat dan buta seorang pembantu untuk membantu mereka menjalani kehidupan harian.
  3. Pada zaman khalifah Umar Abdul Aziz, tidak seorang pun layak menerima zakat hinggakan beliau terpaksa memerintahkan para pegawainya berkali-kali untuk menyeru pada masyarakat, jika ada di antara mereka ada yang memerlukan harta, namun tidak ada seorangpun yang memenuhi seruannya. Termasuklah penduduk diwilayah Afrika yang enggan mengambil harta zakat.
Betapa seriusnya Khalifah (pemimpin umat Islam) dahulu dalam menjaga kesejahteraan rakyatnya hingga tiada seorangpun yang layak menerima zakat. Saya tidak dapat bayangkan alangkah bahagianya hidup pada zaman itu. Dan hal ini tidak mustahil untuk berulang sekiranya umat Islam seluruh dunia kembali bersatu, berjuang mengembalikan Daulah Khilafah, hidup dalam sistem Islam yang kaffah (menyeluruh). Pada masa itulah umat Islam akan hidup sejahtera dan kemuliaan Islam dikembalikan.

Wallahua'lam..


|

2 komen:

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt

Realiti yang menarik untuk difikirkan bersama; bukan saja bagi sahabat2 yang berkecimpung dalam bidang perubatan (saya yakin, emosi anda pasti terganggu dengan situasi di atas.), tetapi buat yang lain juga sebagai peringatan. Usah menunggu diri 'terkena', barulah mulai berfikir tentang masalah dan kesakitan saudara-saudara kita di luar sana. baru terasa peritnya hidup di dalam sistem sekular-kapitalis..


Saya pernah terpandang sebuah iklan yang terpampang pada sebuah bas awam. Iklan tersebut sangat menarik dan mengesankan (rugi rasanya tak ambil gambar)..karikatur yang menggambarkan seorang pesakit berdiri di hadapan kaunter bayaran hospital sambil memegang kakinya yang berbalut dan bertongkat (hampir sama dengan kes saudara)..plot seterusnya dari karikatur tersebut ialah gambaran pesakit tersebut pengsan sambil memegang resit bayaran hospital (pastinya dengan angka yang mengejutkan!)..maksudnya, walaupun pesakit tersebut telah 'pulih' (keadaan stabil dan boleh discharge dari wad. pastinya beliau masih memerlukan follow up seterusnya), tetapi beliau akhirnya kembali 'sakit', malah sehingga pengsan dengan bil perubatan yang membebankan....sudah jatuh ditimpa tangga!. Itulah realiti pesakit yang kerap saya perhatikan. memang menyedihkan..

Atas kapasiti individu, memang tiada apa yang mampu untuk dilakukan untuk mengubah sistem kesihatan hari ini. Kerana sistem tersebut tidak berdiri secara independant, tetapi berkait rapat dengan sistem2 yang lain seperti sistem ekonomi, politik, sosial etc. Maka mengubahnya secara parsial tidak mungkin akan menyelesaikan masalah. Cthnya, dengan menyediakan insuran2 dan takaful yang menawarkan bantuan perubatan jika diperlukan, dan bantuan dari team khidmat sosial (social workers) etc..kerana options tersebut tidak mencakupi semua kelompok masyarakat dan hukum insuran/takaful itu sendiri boleh diperdebatkan kesahihan dan status hukumnya dalam Islam

Hak untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan terbaik secara percuma adalah hak rakyat yang perlu dipenuhi oleh pemerintah. Dan hukumnya adalah WAJIB. Umat layak untuk menuntut hak tersebut, insyaALLAH setelah berdirinya sistem Islam secara bernegara. Pada masa yang sama, perlu juga disedari, bukan maslahat (untuk kesenangan materi semata-mata. cth, mendapat kemudahan kesihatan dan pendidikan percuma) yang dikejar, tetapi inilah hukum syarak yang perlu diterapkan. Sebuah kaedah fiqh menyebutkan yang mafhumnya 'jika ditegakkan hukum syarak, maka tercapailah maslahat'. . InsyaAllah, dengan tertegaknya Daulah Khilafah Islamiyyah kelak, sistem Islam yg berperanan sbg rahmatan lil 'alamin akan menjamin kemaslahatan seluruh umat, termasuklah menyelesaikan masalah dalam sistem kesihatan hari ini.

Selagimana sistem Islam tidak diterapkan secara kaffah, selagi itulah bebannya terletak di bahu-bahu kita untuk berganding tangan dan menggembleng usaha agar daulah Islamiyyah itu berjaya ditegakkan. sesungguhnya, itulah janji Allah dan RasulNya yang pasti...tiada dalih dan alasan di hadapan Allah kelak jika melalaikan tugasan terbesar ini. Mudah-mudahan, kita dikurniakan hidayahNya dan istiqamah menapaki jalan dakwah ini..ameeen

wassalam.

p/s: Saya tidak berniat untuk berkongsi pandangan tentang masalah kesihatan saudara. pertamanya, saya belum mengikuti posting orthopedics menyebabkan saya agak blur sedikit. keduanya, saudara pasti telah mendengar banyak pandangan dari pakar tentang masalah tersebut. Apapun, moga terus menikmati 'kemanisan' ujian dariNya dan insyaALLAH, berbalas kebaikan atas kesabaran saudara.

Anonymous said...

Syukran atas komen yg panjang labar ini.. link anta still unserconstruction ek? Bila dh publish, bgtaula ye..

Banyak point2 yang berguna yg anta cuba sampaikan.. Ana akan cuba menerima "kemanisan" dugaan Allah pd ana dgn redha.. Mudah2an ada kebaikkannya pada ana..

Post a Comment